Dit is harlekijntje en een sfeerimpressie - harlekijntje.nl |
Op deze donkere november avond wemelt het buiten van de
kinderen. Ze gaan de deuren langs voor snoep, maar dat krijgen ze niet voor
niets. Als tegenprestatie zingen ze een liedje over ene Sint Maarten. Wie dat is? geen idee. Waarom we zingen dat koeien staarten hebben? Omdat
dat zo is. Waarom we in het donker met een lichtje over straat gaan? Als we dat
overdag doen zie je het lichtje niet en is er niemand thuis. Duhuhhh. Ik moet
eerlijk bekennen dat ik het hele verhaal achter deze feestdag ook niet weet,
dat zou ik aan mijn katholiek opgevoede man moeten vragen. Maar al die zingende
kindjes sluit mooi aan op het onderwerp van mijn blog van deze week: Muziek op schoot
Toen ik iets meer dan een jaar geleden voor de 1-jaars
controle van Libby naar het consultatiebureau ging, vertelde ik dat Libby
zichzelf nog al eens in de weg zat qua gevoel. De wijkverpleegkundige merkte op
dat ze op veel vlakken voor liep in ontwikkeling en ze dat wellicht emotioneel
niet helemaal bij kon benen. Ze raadde ons aan om samen met haar naar Muziek op schoot te gaan. In Wageningen
wordt dit gedaan door Muziekcentrum Harlekijntje. Toevallig had een vriendin
eerder verteld dat zij dat ook met veel plezier hadden gedaan met hun twee
jongens. Dus wij schreven ons in voor de herfstcursus. In het kort houd Muziek
op schoot het volgende in: je trekt allemaal lekker je schoenen uit en antislip
sokken aan, gaat als ouders in een kringetje zitten en probeert in het begin je
kind op schoot te houden, want je denkt dat dit van je wordt verwacht gezien de
naam van het gebeuren, al snel heb je door dat dit echt geen zin heeft dus
rennen veel kinderen lekker rond. 'Juf' Saskia pakt Harlekijntje erbij en begint te
zingen, de meeste losgeslagen kinderen komen dan vanzelf weer zitten. Ieder
kind wordt onder begeleiding van een simpel liedje welkom geheten door de
gastheer, Harlekijntje. “Hallo hallo
hallo, ik ben harlekijntje, hallo hallo hallo, welkom lieve Libby”
Harlekijntje heeft een prachtig belletje waar ieder kind een keertje mee mag
bellen. Daarna gaan we op dezelfde melodie verder “hallo hallo hallo, wij gaan samen zingen, hallo hallo hallo, doe maar
mee” terwijl we dit zingen klappen we in de handen, slaan we op de grond en
stampen we met onze voeten. Dit is dus altijd hetzelfde ritueel. Het is
daardoor voor de kinderen heel duidelijk dat we zijn begonnen. In het begin
doen de meesten nog niet heel erg mee, maar doordat het voorspelbaar is durven
ze na een paar keer voorzichtig mee te doen. Na deze opening gebeurt er van
alles. Meestal beginnen we met het bespelen van een instrument. Xylofoons,
trommels, ‘boembuizen’, het kan van alles zijn. Daarna zingen we bijvoorbeeld het prijswinnende
liedje van de boom die met de seizoenen mee vormt. In de herfst vallen de
blaadjes van de boom en gooien we met blaadjes van stof, in de winter hangen we
ballen in de boom en in de lente valt de bloesem van de bomen. Sowieso zijn er 4 cursussen per jaar en zijn de liederen en activiteiten altijd in thema van het seizoen. Rond sinterklaas zingen we ook sinterklaasliedjes en verstoppen we pieten in onze kleding en met Pasen komen er kuikens uit eieren. We blijven niet
de hele tijd op de grond zitten, veel liedjes gaan gepaard met een dansje of
het heen en weer zwaaien van je kind. Iedere ‘les’ is net weer een beetje
anders, maar er komen wel vaste uitdeel en opruim liedjes voorbij. Die laatste
gebruik ik thuis ook heel veel “alle
duplo in de mand, alle duplo in de mand, alle duplo in de mand, we ruimen alle
duplo ohop” “alle boeken in de kast, alle boeken in de kast, alle boeken in de
kast, we ruimen alle boeken ohop” “alle blokken in de kar, alle blokken in de
kar, alle blokken in de kar,we ruimen alle blokken ooooohooooop” Je ziet,
je kunt eindeloos variëren. Als de tijd voorbij is pakt de juf haar dwarsfluit
en weten alle kindjes al wat er komt. Ze gaan allemaal lekker bij papa of mama
zitten om heen en weer gewiegd te worden bij het kalmerende deuntje van de
fluit. “Bim Bam Bim Bam, hoor je ’t
klokje luiden, Bim Bam Bim Bam, ’t zegt tot de volgende keer” Dan trekken
we allemaal de schoenen weer aan en gaan we nog lekker niet naar huis. Want nu
is het tijd voor de papa’s en de mama’s om te socializen! Onder het genot van
koffie, thee, een koekje en een mandarijntje voor de kinders bespreken we de
streken die ze deze week hebben uitgehaald.
Dat is wat er gebeurt in een les (dat is eigenlijk
niet het juiste woord, maar ik kan even geen betere vinden), maar wat is
muziek op schoot? Dit soort muzieklessen stimuleert de ontwikkeling van je kindje op verschillende manieren:
- Ontwikkeling van taal en spraak
- Ontwikkeling van motoriek (klappen, simpele dansjes, bespelen van instrumenten)
- Training van geheugen en concentratie
- Gevoel voor ritme en melodie, wat een stevige basis legt voor toekomstige muzieklessen.
We doen dit nu ruim een jaar en ik vind het zo mooi om te
zien hoe Libby haar ei er in kwijt kan. Wij zien dat het haar tot rust brengt.
Inmiddels heb ik een groot vermoeden dat Libby hoogsensitief is. Muziek is een
heel fijne manier om gevoelens te uiten. Dat geld voor volwassenen, maar zeker
ook voor kinderen. Het is voor kinderen heel moeilijk om gevoelens van elkaar
te scheiden en nog veel moeilijker om die te benoemen. Door met muziek bezig te
zijn komt er wat orde in de wirwar van emoties. Duidelijke ritmes zijn
rustgevend. De vaste rituelen binnen de les creëren een veilige omgeving om
dingen uit te proberen. Daarnaast is er het contact met leeftijdsgenootjes en
het even echt één op één tijd met papa of mama. Als wij Libby vragen wie ze wil
dat er met haar mee gaat, is het antwoord sinds Natanael er is meestal “mama”.
Met papa gaat ze wel vaker dingen alleen doen, maar als ze wat met mama gaat
doen hangt dat broertje er gewoonlijk ook meteen aan vast. Als we naar Harlekijntje gaan is het even
moeder-dochter en vader-zoon tijd.
Ik kan het echt iedereen aan raden om in je buurt te kijken
of er een soortgelijk iets is. Het is je geld en tijd meer dan waard want het
is gewoon ontzettend leuk en bijzonder om je kind zo te zien ontwikkelen. In
het begin was Libby heel timide en keek ze de kat uit de boom, nu doet ze
vrolijk mee met alle bewegingen en bespelen van de instrumenten. Ze bloeit er
helemaal van op. Natanael is nu 4 maanden en in theorie oud genoeg om ook
muziek te maken met Harlekijntje. We hebben hem opgegeven maar het is nog
afwachten of er genoeg baby’s zullen zijn voor een babygroep. Dus heb je een
baby van minimaal 4 maanden en woon je in/rond Wageningen schrijf je HIER in
voor de wintercursus! Ik ben zo benieuwd hoe de hele kleintjes hier op
reageren. Van juf Saskia hoorde ik dat het heel bijzonder kan zijn.
Ik weet eigenlijk nog niet waar ik het volgende week over ga
hebben maar misschien dat iemand een suggestie heeft? Laat me maar weten waar
je graag meer over wilt weten en ik zoek het uit en/of vertel hoe ik ermee om
ga.
Leuke muziekknuffel! Sowieso is het hartstikke fijn om voor een kind in contact te komen met geluiden die resoneren met het kind zijn, wat toch al erg eigen is. Erg goed dat je het initiatief hebt opgezocht om naar buiten te treden met dit " in de weg zittend" gevoel. knap!
BeantwoordenVerwijderen