Doorgaan naar hoofdcontent

HEMA geneuzel

Ach ja, laat ik origineel zijn en ook wat schrijven over de nieuwste HEMA-rel. Er zijn nog meer mensen die roepen dat ze deze winkel gaan boycotten. Zwarte Piet werd verbannen, er kwam een oproep tot een massale boycot, HEMA bestaat nog steeds. Toen werden de labels "jongen" en "meisje" in de ban gedaan en nu wordt er weer opgeroepen tot boycot. Zal HEMA dit wederom overleven?

De aankondiging van de HEMA kwam groots en precies op het moment dat de december artikelen in de winkel begonnen te komen. Men had geen zin meer in de discussie over het wel of niet hebben van zwarte pieten, witte pieten of roetveegpieten in de winkels. Dus werd een jaar geleden een commissie gestart die op zoek moest gaan naar een schandaal wat minstens net zo veel geneuzel zou oproepen als de pieten-discussie. Na gedegen onderzoek onder PVV-stemmers kwam naar voren dat men toe erg gehecht was aan de blauwe en roze labeltjes in kinderkleding. Wat ontzettend fijn die duidelijkheid! Je kunt hele rekken kleding met het bord "meisjes" erboven lekker voorbij lopen als je voor je zoon aan het winkelen bent. Je zal maar zelf moeten bepalen wat je mooi vindt brrrr. Of erger nog, naar de mening van je kind moeten luisteren. Het was duidelijk, dit werd de vernieuwing die de pieten-verbanning zou moeten overstemmen. Dus er werd een plan gemaakt. We gaan de labels niet zomaar vervangen, neen, we gaan het groots aankondigen. En om dan nog wat olie op het vuur te gooien plaatsen we infiltranten op de sociale media die het gerucht verspreiden dat er alleen nog maar bruintinten komen te hangen aan de rekken op de afdeling "kinderkleding". Nou het heeft gewerkt hoor HEMA. De mens is bang geworden. Bang dat er geen roze glitters meer te vinden zijn. Geen blauwe shirts met auto's. Daarvoor moeten ze nu naar de H&M, maar ja die hebben steeds meer bio-katoen, dat is ook eng.

Zal ik al die angstige mensen dan maar gerust proberen te stellen? De wereld vergaat niet, tenminste, niet door de verandering van een paar labeltjes. Het blijft dezelfde kleding. Maar in plaats van meisjesbroeken en jongensbroeken zijn het nu smalle broeken en brede broeken. Superfijn voor moeders, of vaders natuurlijk, die winkelen immers ook, met een dun zoontje die nu moet kiezen tussen een goed passende "meisjesbroek" of een afzakkende "jongensbroek". Fijn ook voor meisjes zoals mijn dochter die met geen mogelijkheid in die slanke meisjesbroeken komt. En ja, voor de kinderen maakt dat label uit, want uiteindelijk willen de meeste meisjes geen jongen zijn en dus ook geen "jongenskleding" dragen. En vice versa. Ze willen gewoon kunnen dragen wat zij mooi vinden en wat hun goed past, zonder dat er een label aan hangt. Pas vanaf de puberteit gaan de pasvormen dusdanig veranderen dat een aparte afdeling echt overzichtelijker is. Nu lijkt mij één afdeling voor kinderen prima. Net als de baby-afdeling. Daar is het al zo dat alles bij elkaar ligt en het label "baby" draagt. Maar nog steeds zijn daar roze jurkjes en blauwe broekjes. Is er iemand die daar moeite mee heeft?

Nu hoop ik persoonlijk dat de HEMA dit beleid door trekt naar de speelgoed afdeling. De overduidelijke scheiding daar tussen het blauwe en het roze speelgoed stoort mij dan wel weer al jaren. Waar bij de roze meisjes kleurboeken vol staan met prinsessen en paardjes en de blauwe jongenskleurboeken met ridders en auto's. Dat mag wat mij betreft best wat minder geslachtsgericht worden. Natuurlijk kunnen de meisjes ook dat kleurboek met die ridders kiezen en mooi inkleuren. Maar voor kinderen heeft het toch een onderliggende boodschap. Al jong leren ze dat roze voor meisjes is en blauw voor jongens. Als ze dan de kleurboeken zien gaan ze die informatie koppelen, roze is voor meisjes, die kleurboek is roze en heeft prinsessen, dus prinsessen zijn voor meisjes. Zeker als daarnaast een blauwe versie ligt. Zo leren we kinderen tussen de regels door dat ze in een hokje horen. En als je eenmaal in zo'n hokje zit is het lastiger om daarbuiten te kijken. Wat je eigenlijk een kind wilt leren is dat het mag zijn wie het wil zijn. Met eigen smaak en ideeën.Wat niet zegt dat er geen onderscheid meer is tussen jongens en meisjes. Maar het is minder zwart/wit, minder blauw/roze. Er zitten allemaal kleuren tussen. En juist al die kleuren laten zijn maakt de wereld mooier.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Inenten – waarom wel (of waarom niet)?

Iedere ouder wordt er al snel mee geconfronteerd. Ga je vaccineren? In de meeste gevallen doen mensen dat gewoon zonder erbij na te denken. Ja iedereen doet het dus waarom niet. Maar net als alle opvoedkundige kwesties is het wel verstandig hier even bij stil te staan en zeker te weten dat je achter je eigen keuze staan. Maar het is nog niet makkelijk om echte objectieve informatie te vinden. Ik wilde jullie dat geven, maar bij het inlezen merkte ik al snel dat dit echt ontzettend moeilijk, bijna onmogelijk, is. In 1957 werd in Nederland het rijksvaccinatieprogramma (RVP) ingevoerd. De vaccinaties in dit programma bieden bescherming tegen 12 kinderziektes, namelijk: Baarmoederhalskanker : Hiertegen krijgen meisjes sinds 2010 als zij 13 jaar worden een uitnodiging voor een inenting tegen het humaan papillomavirus (HPV) wat een voor een groot deel de veroorzaker is van baarmoederhalskanker. Bof : een ziekte van de speekselklieren die in 0.4-1% van de gevallen kan lei

Borstvoeding – de wondere wereld van een tandemende moeder

Toen ik na mijn blog over vaccineren op facebook verzuchtte dat ik de volgende keer een luchtiger onderwerp zou kiezen, maar nog niet precies wist wat, vroeg een aantal mensen me of ik niet eens wat leuks over tandemvoeden kon schrijven. Tandemvoeden is de populaire term voor het tegelijkertijd borstvoeding geven aan twee kinderen van verschillende leeftijd. U vraagt, wij draaien. Er werd specifiek gevraagd om een positief stuk omdat het niet een heel gebruikelijk iets is en er daarom vaak met scheve ogen naar wordt gekeken. Ik tandem zelf nu ruim 5 maanden en zal jullie meenemen in mijn routine en belevingen als tandemvoedende moeder. Waarom? Toen wij besloten onze kinderen borstvoeding te geven (ja ik doe het voeden, maar de beslissing namen we samen en zonder Pieter was het niet gelukt, meer daarover lees je HIER ) namen we ook direct het besluit dat we hier in principe mee door zouden gaan tot onze dochter daar zelf mee zou stoppen. Langvoeden (d.w.z. langer dan 6 maand

Wat aten wij - Couscous pannekoeken

Naar mijn idee kan ik redelijk koken (ik krijg in ieder geval weinig klachten). Maar iets waar ik echt heel erg slecht in ben is hoeveelheden inschatten. Daardoor wil het nog wel eens gebeuren dat er wat over blijft. Zo aten wij laatst couscous, maar ondanks dat dat er bij ons alle drie goed in gaat, bleef er een goede hoeveelheid over. Invriezen vind ik niet zo geslaagd want daar wordt het papperig van. Weggooien vond ik al helemaal geen optie. Toen heb ik wat inspiratie gezocht op internet en daar mijn eigen ding van gemaakt. Het resultaat was een stapeltje overheerlijke pannenkoeken die ervoor zorgde dat mijn dochter 3 dagen later nog vroeg om "koekie koekie". Hieronder het recept, fotowaardig was het niet echt. Ingredienten: 200 gram gare couscous 100 gram bloem 100 gram volkoren roggemeel 2 eieren 200 ml melk Olie om in te bakken Wij hebben couscous van de molen in Wageningen. Die is heerlijk vol van smaak en wordt niet snel papperig, papperige couscous is iets