Doorgaan naar hoofdcontent

Wasbare luiers – Bumgenius Freetime




Vorige week konden jullie lezen over de voor en nadelen van wasbare luiers. Ook noemde ik een aantal andere wasbare producten. Deze week wil ik jullie kort meer vertellen over de soorten wasbare luiers en geef ik een review van de luiers en aanverwante producten die wij gebruiken. 
 
Bij ons eerste kindje wilden we al graag wasbare luiers gebruiken. Maar omdat we toen ook met een verhuizing zaten konden we de aanschafkosten niet ophoesten. Toen de tweede op komst was, gingen we ons toch maar verder oriënteren op wasbare luiers. Omdat ik het wel fijn vond om verschillende luiers in handen te hebben voor ik een keuze maakte, regelde ik een afspraak met een consulente van Kaatje Katoen. Zij woonde een aantal straten verderop dus ik kon er lekker op de fiets naar toe met mijn dochtertje. De consulente liet mij verschillende mogelijkheden zien, van een simpele luier die je moest vouwen en waar dan een broekje overheen ging, tot de zogenaamde ‘all in one’ luier.

Grofweg heb je de volgende opties:

  • Hydrofiel luier:   deze gebruiken weinig mensen nog als luier (wel als onderlegger in het bedje of op het aankleedkussen of als handdoek). Deze luiers moet je zelf vouwen, zet je vast met een luierklem en dan gaat er een overbroekje over heen die de nattigheid tegen houdt.
  • Prefolds:             Deze zijn al gedeeltelijk voorgevouwen. Gedeeltelijk, dus je moet er zelf nog wel wat mee doen. Dat je zelf nog wel wat moet doen heeft ook voordelen trouwens. Je kunt hem zo vouwen dat hij het beste past bij jouw kind, voor jongens wil je extra absorptie aan de voorkant en voor meisje wil je juist aan de achterkant meer absorptievermogen. De prefold leg je in een overbroekje waarna je deze om doet.
  • Voorgevormde luiers met overbroekje:              Hierbij hoef je niet te vouwen. Je doet een absorberend luier om en daarover een waterdicht broekje.
  • Pocketluier:       Dit is een luier waar geen overbroekje bij nodig is. De luier zelf is aan de buitenkant waterdicht. In de ‘pockets’ aan de binnenkant van de luier doe je kant en klare, absorberende inleggers. De inleggers worden er in de was weer uit geslingerd en moet je dus wel iedere wasbeurt los ophangen en als ze droog zijn terug in de luier stoppen.
  • All-in-one luier: Deze luier lijkt heel erg op de pocketluier met het verschil dat de inleggers vastgenaaid zitten aan de luier. Na het droger flap je ze weer naar binnen en hij is klaar voor gebruik.

De all-in-one luiers zijn heel makkelijk in gebruik, maar aan dat gemak hangt uiteraard een groter prijskaartje. Verder heb je nog keuzes in materiaal (kunstvezel, bamboo of katoen bijvoorbeeld), keuzes in sluiting (klittenband of drukknoopjes) en zijn er luiers die in verschillende maten verkrijgbaar zijn of luiers die verstelbaar zijn. En dan moet je ook nog de kleuren en motieven van de luiers en overbroekjes kiezen. Een hoop keuzes dus om te maken. Voor je de wereld van de wasbare luier in stapt is het verstandig om voor jezelf op een rijtje te zetten wat je zoekt in een luier en hoeveel je bereid bent te betalen voor gemak.

Mijn man en ik kwamen op het volgende lijstje eisen:
  1. Even makkelijk te gebruiken als een wegwerpluier
  2. Sneldrogend (aangezien we geen droger gebruiken)
  3. Klittenbandsluiting (i.v.m. mijn fibromyalgie zijn drukknoopjes niet handig)
  4. Maat verstelbaar (en dus niet verschillende luiers voor verschillende leeftijden)
De keuze was al snel teruggebracht tussen een pocketluier en een all-in-one luier. Aangezien ik het niet zag zitten om iedere keer die inleggers los nog op te hangen hebben wij voor de laatste gekozen. We kwamen uit bij de Bumgenius Freetime. Die voldoet aan al onze eisen.  Inmiddels zijn de luiers ruim 4 maanden in gebruik en kan ik onze ervaring met jullie delen.

Eigenschappen van de Bumgenius Freetime:




  • 3 maten:             De luier is in drie maten te gebruiken, de newbornstand met de onderste drukknoopjes vast, de middelste stand met de bovensten drukknoopjes vast en de grootste stand met de drukknoopjes los. Na zo’n 10 weken gingen wij al over naar de middelste stand. Dat was eerder dan ik had verwacht. Nu hebben wij ook wel kinderen met een goede billenpartij en vind ik het persoonlijk fijn als de luier hoog sluit.
  • 2 microvezel inleggers die te vouwen zijn:           de inleggers bestaan ieder uit 2 lagen microvezel. In de luiers zelf zit een derde inlegger bestaande uit 2 lagen. Je hebt dus zes absorberende lagen over elkaar. Door de vouwlijnen in de inleggers kun je de luier zo inrichten als nodig voor jouw kindje. Wij hebben een jongetje dus wat meer absorberend vermogen nodig aan de voorkant. Ook hebben de inleggers een boven- en een onderkant. De bovenkant voelt na een plas wat droger dan de onderkant. Als je het tijd vind voor zindelijkheidstraining kun je de inleggers zo vouwen dat de ‘natte kant’ boven komt te liggen en je kindje beter voelt wanneer hij heeft geplast.
Links is niet gevouwen, rechts is één flap omvouwen bij een jongetje
twee flappen omvouwen voor een meisje


  • Elastiek aan de achterkant en bij de beentjes: dit elastiek geeft een groot voordeel ten opzichte van de wegwerp variant. De luier sluit veel beter aan waardoor het aanzienlijk minder vaak gebeurt dat je de kleertjes van de baby moet uitwassen na een spuitluier. De ontlasting (hoe dun ook) blijft heel netjes in de luier.
  • Sterk klittenband:           Het klitteband zorgt ervoor dat je de luier goed strak kunt doen. Zelfs bij hele smalle kindjes kun je de luier goed laten aansluiten.
  • Vrolijke kleurtjes:            De luiers zijn te krijgen in verschillende vrolijke kleuren. En wat ik een heel groot voordeel vind is dat Bumgenius de kleuren zo heeft samengesteld dat eigenlijk alle kleuren unisex zijn. Dus niet de standaard meisjes en jongens kleuren.
  • Mogelijkheid voor extra inleggers voor de nacht: je kunt voor de nacht de luier aanvullen met een extra inlegger die je los kunt kopen. Voor meer absorptievermogen. Deze leg je dan gewoon los onder de ingenaaide inleggers.
  • Vouwt zich vanzelf uit in de was:            Je kunt de luier gewoon in zijn geheel in de luieremmer gooien en deze als hij vol is zo in de wasmachine legen. Wij hebben waszakken erbij die je gevuld met luiers in de wasmachine doet. De luiers en inleggers worden er door de wasmachine vanzelf uitgeslingerd.
Wij hebben gekozen voor een voordeelpakket bestaande uit 24 luiers, een  grote, goed sluitende luieremmer van Totsbots, twee wasnetten, een rol papieren inleggers van Kaatje Katoen en verder gebruiken we wasbare billendoekjes van Kopango.


Onze ervaring:

Gebruiksgemak
De luier voldoet wat mij betreft absoluut aan de eis dat hij net zo gemakkelijk in gebruik is als een wegwerpluier. Het verschoningsritme is grotendeels hetzelfde: broekje uit, romper open, luier open, met een doekje de billen schoonmaken, doekje in de luier, luier OP de luieremmer, schone luier om, papieren inlegger erin, luier dicht, romper dicht (die stap wil ik nog wel eens vergeten), broekje aan. Vervolgens komt er wel een klein verschil. Ik leg de luier óp de emmer omdat er nog een papieren inlegger in zit. Als er alleen geplast is doe ik het papiertje over in de schone luier of ik gooi hem in de wc (ze zijn biologisch afbreekbaar), dat laatste doe ik sowieso met een poepluier. De harde ontlasting spoel je op deze manier dus gewoon door de wc. Daarna doe ik de luier in de luieremmer. Wij hebben een grote van Totsbots. Daar ben ik heel blij mee want als die helemaal vol zit is het kwa aantal schone luiers ook echt tijd om een was te draaien. Daarbij sluit de emmer heel goed af met vier klemmen. De papieren inlegvellen van kaatje katoen zijn goed samengesteld maar ik vind het formaat nogal onhandig. Ze zijn eigenlijk veel te groot waardoor ze neigen buiten de luier te vallen. Ik deed ze in het begin in drieën en nu in tweeën maar heel handig vind ik dat niet. Dat buiten de luier vallen brengt me meteen op het grootse probleem van deze luier. Je moet hem echt heel secuur sluiten want als er iets van het interieur buiten de luier valt gaat het lekken. Dit wil (zeker als mijn man midden in de nacht met een slaperig hoofd de luier verschoont) nog wel eens voorkomen.
Links zit de bovenkant van de luier goed, de naad zit bovenaan, rechts zit de luier niet goed want er steekt nog interieur boven de naad uit, dit zorgt voor lekkage



Links zit de luier goed, maar rechts steekt de inlegger uit de luier, ook dit zorgt voor lekkage




Als de luieremmer vol zit haal je de volle waszak uit de emmer en gooi je deze in zijn geheel de wasmachine in. Ik heb een speciaal luierwasprogramma ingesteld met extra weken en spoelen. Als de luiers klaar zijn hang je ze binnenstebuiten op of doe je ze in de droger. Aan de lijn duurt het bij ons ongeveer 24 uur voor ze droog zijn. In de zomer kun je ze natuurlijk lekker buiten hangen. Let er op dat de luiers een paar keer gewassen moeten worden voor ze echt goed absorberen. Na een keer of 10 wassen zijn ze op vol vermogen.

Absorptie
De luier absorbeert prima. Normaal kunnen we met een luier zeker wel 5 uur doen (als meneertje niet poept natuurlijk). Ik kreeg vandaag toevallig van een vriendin losse inleggers, met één of twee daarvan hoop ik de nacht door te kunnen komen. Zoals ik al zei blijft ontlasting prima binnen de luier, die is er in die vier maanden nooit buiten gekomen. Zoals ik al zei komen de meeste lekkages door niet goed dichtdoen van de luier.

Pasvorm, uiterlijk en aaibaarheid
De pasvorm vind ik echt super. Door het elastiek sluit de luier heel mooi rond de beentjes. Je kunt hem met het klittenband ook heel goed strak trekken zodat hij perfect sluit aan de bovenkant. Een, in mijn ogen, voordeel aan wasbare luiers is dat heerlijke kontje dat baby’s ervan krijgen. En ze zijn zo lekker vrolijk. Van mij mag Bumgenius alleen nog wel wat meer luiers met een printje uitbrengen. We hebben nu blauw/groen en oranje, maar daar mag nog wel wat feestelijks bij. Na het één keer wassen van een poepluier wil er nog wel af en toe een gele vlek aan de binnenkant blijven zitten. Maar als je deze weer gebruikt en nog een keer was is de verkleuring weer weg. Ik geloof dat de luier wel na één keer wassen gewoon schoon is.
De binnenkant van de luier voelt heerlijk zacht en blijft zacht na vele wasbeurten. Onze kleine heeft één keer luieruitslag gehad in deze luiers. 

Al met al ben ik erg blij met de keuze die wij hebben gemaakt voor deze luier.  Ik hoop dat het klittenband sterk genoeg blijft en we de luiers ook voor een volgend kindje kunnen gebruiken. En ik ben benieuwd of onze zoon echt sneller zindelijk zal zijn door deze luiers. 

Aanverwante producten
Zoals ik eerder al heb verteld gebruiken wij ook andere wasbare producten. Over twee van deze hier een korte review:

Wasbare billendoekjes van Kopango!
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de eigenaresse van Kopango! een vriendin van  mij is en dat ik deze doekjes heb gekregen als kraamcadeau. Maar als ik er niet enthousiast over zou zijn zou ik ze hier gewoon niet noemen *wink* Ik ben er echt ontzettend blij mee. In het begin gebruikten we wegwerpdoekjes maar dat is echt niet handig want die moet je dus los weg gooien. Deze doekjes hebben aan de ene kant zachte molton en aan de andere kant een vrolijk (Afrikaans) katoentje.. Zoals je op de foto ziet wil hier net als bij de luiers nog wel eens wat verkleuring op blijven (wat trouwens op de foto veel duidelijker is dan met het blote oog) ook hier geld dat dit na een volgende keer wassen weer weg is en ik geloof dat ze wel hygiënisch schoon zijn na één keer wassen. Ik was deze gewoon met de luiers mee en strijk ze na drogen aan de katoen kant voor extra hygiëne. Ik maak er een lotion bij van kamillethee, olijfolie en babybadspul, doe de doekjes in een lege ijsbak en maak ze nat met de lotion. Voor een plasluier gebruik pak ik een droog doekje en doe daar een klein beetje lotion op. Op deze manier kan ik vrijwel altijd af met één doek, heel af en toe heb ik er twee nodig.


Zoogcompressen van Myllymuksut
Deze wilde ik vooral even delen om het ontzettend leuke vrolijke uiterlijk. Ik heb tien paar, wat misschien iets te veel is maar ik kon niet zo goed kiezen.  Met één paar kom ik de dag nu altijd door, in het begin verwisselde in ze 1 à 2 keer per dag. Deze gaan in een wasnetje mee met de luierwas en komen daar vrijwel droog uit. Ze hebben een prima absorberend vermogen, voelen fijner dan wegwerpcompressen en zijn hygiënischer. Bovendien zijn ze minder goed zichtbaar dan de wegwerp.



Volgende week vertel ik jullie wat over muziek op schoot
















Reacties

Populaire posts van deze blog

Borstvoeding – de wondere wereld van een tandemende moeder

Toen ik na mijn blog over vaccineren op facebook verzuchtte dat ik de volgende keer een luchtiger onderwerp zou kiezen, maar nog niet precies wist wat, vroeg een aantal mensen me of ik niet eens wat leuks over tandemvoeden kon schrijven. Tandemvoeden is de populaire term voor het tegelijkertijd borstvoeding geven aan twee kinderen van verschillende leeftijd. U vraagt, wij draaien. Er werd specifiek gevraagd om een positief stuk omdat het niet een heel gebruikelijk iets is en er daarom vaak met scheve ogen naar wordt gekeken. Ik tandem zelf nu ruim 5 maanden en zal jullie meenemen in mijn routine en belevingen als tandemvoedende moeder. Waarom? Toen wij besloten onze kinderen borstvoeding te geven (ja ik doe het voeden, maar de beslissing namen we samen en zonder Pieter was het niet gelukt, meer daarover lees je HIER ) namen we ook direct het besluit dat we hier in principe mee door zouden gaan tot onze dochter daar zelf mee zou stoppen. Langvoeden (d.w.z. langer dan 6 maand

Inenten – waarom wel (of waarom niet)?

Iedere ouder wordt er al snel mee geconfronteerd. Ga je vaccineren? In de meeste gevallen doen mensen dat gewoon zonder erbij na te denken. Ja iedereen doet het dus waarom niet. Maar net als alle opvoedkundige kwesties is het wel verstandig hier even bij stil te staan en zeker te weten dat je achter je eigen keuze staan. Maar het is nog niet makkelijk om echte objectieve informatie te vinden. Ik wilde jullie dat geven, maar bij het inlezen merkte ik al snel dat dit echt ontzettend moeilijk, bijna onmogelijk, is. In 1957 werd in Nederland het rijksvaccinatieprogramma (RVP) ingevoerd. De vaccinaties in dit programma bieden bescherming tegen 12 kinderziektes, namelijk: Baarmoederhalskanker : Hiertegen krijgen meisjes sinds 2010 als zij 13 jaar worden een uitnodiging voor een inenting tegen het humaan papillomavirus (HPV) wat een voor een groot deel de veroorzaker is van baarmoederhalskanker. Bof : een ziekte van de speekselklieren die in 0.4-1% van de gevallen kan lei

Wat aten wij - Couscous pannekoeken

Naar mijn idee kan ik redelijk koken (ik krijg in ieder geval weinig klachten). Maar iets waar ik echt heel erg slecht in ben is hoeveelheden inschatten. Daardoor wil het nog wel eens gebeuren dat er wat over blijft. Zo aten wij laatst couscous, maar ondanks dat dat er bij ons alle drie goed in gaat, bleef er een goede hoeveelheid over. Invriezen vind ik niet zo geslaagd want daar wordt het papperig van. Weggooien vond ik al helemaal geen optie. Toen heb ik wat inspiratie gezocht op internet en daar mijn eigen ding van gemaakt. Het resultaat was een stapeltje overheerlijke pannenkoeken die ervoor zorgde dat mijn dochter 3 dagen later nog vroeg om "koekie koekie". Hieronder het recept, fotowaardig was het niet echt. Ingredienten: 200 gram gare couscous 100 gram bloem 100 gram volkoren roggemeel 2 eieren 200 ml melk Olie om in te bakken Wij hebben couscous van de molen in Wageningen. Die is heerlijk vol van smaak en wordt niet snel papperig, papperige couscous is iets